مسجد ملقب به "مسجد الاقصی اندونزی" یا مناره قدس
مسجد ملقب به "مسجد الاقصي اندونزي" يا مناره قدس

مسجد ملقب به "مسجد الاقصی اندونزی" یا مناره قدس

هنگام اولين سنگ گذاري اين مسجد، سونان قُدُس که سيد جعفر صادق نام داشت، سنگ بيت المقدس را مستقيماً از فلسطين آورد.
شناسه خبر : 11319 تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۱:۲۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)،هنگام اولین سنگ گذاری این مسجد، سونان قُدُس که سید جعفر صادق نام داشت، سنگ بیت المقدس را مستقیماً از فلسطین آورد.

 

عظمت آموزه های اولیای نه گانه ثابت شده که در قلب مردم اندونزی باقی مانده است. علاوه بر علوم دینی، یادگارهای تاریخی که نشانگر وجود آنهاست، هنوز هم امروزه حفظ شده است.

 

برای مثال، مسجدی واقع در شهر قُدُس، جاوه مرکزی است. شکل منحصر به فرد آن شبیه یک معبدی است که زائران زیادی را برای بازدید از مسجد مناره قدس یا مسجد الاقصی یا مسجد المنار جذب می کند.

 

همانطور که از این نام پیداست، این مسجد در زمان سونان قُدُس در سال 1549 میلادی ساخته شده است. ترکیب معماری هندو به بنایی شبیه برج یک معبد شکل گرفته است. روش تبلیغ در گسترش اسلامی سونان قدس بسیار جالب توجه است، زیرا سفت و سخت نیست و از عناصر فرهنگ هندو و بودایی در تعلیم اسلام بهره می برد.

 

در زمان اولین سنگ گذاری، سونان قدس سنگ بیت المقدس را از فلسطین آورد. سپس این مسجد با درهای بزرگی متشکل از پنج قطعه ساخته شد. ستون های آن از ساج بزرگ نیز ساخته شد که در وسط مسجد به تعداد هشت ستون قرار گرفته است. علاوه بر این، هنوز چهار پنجره به علاوه پنج درب در سمت راست و چپ وجود دارد که گردش هوای بسیار خوبی دارد.

 

مسجد مناره قدس حدود سال 1918 میلادی دستخوش نوسازی شده بود. این مسجد با احداث حوضچه ای كه به عنوان محلی برای وضو استفاده می شد و ساكنین اطراف، آن را پاداسان (padasan که احتمال برگرفته از آپدستان وجود دارد (مترجم) می نامیدند، تغییراتی ایجاد كرد. این هشت پاداسان با استفاده از نقش برجسته هایی تزئین شده اند که بسیار شبیه به تزئینات موجود در ساختمان های معبد هندو هستند.

 

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مناره مسجد که در نگاه اول شبیه یک معبد است، به عنوان محلی برای طبل زنی استفاده می شد. در حالی که در روزهای عادی توسط سونان برای اذان گفتن استفاده می شد. بنابراین بسیار مناسب است که به نمادی از شهر قدس تبدیل شده است.

 

تا اینجای کار، این مسجد هنوز پر از گردشگرانی است که می خواهند زیارت کنند. زیرا مرحوم سونان قدس یا سید جعفر صادق درست در پشت مسجد به خاک سپرده شده است. در این مکان شاگردان وی، شاهزادگان و سایر اقوام نیز به خاک سپرده شده اند.

 

یکی از آموزه های آن زمان سونان قدس که هنوز توسط جامعه محلی به یادگار مانده، ممنوعیت ذبح گاوها است. لذا، در آشپزی شهر قدس از گوشت بوفالوی فرآوری شده استفاده می کنند.

پی نوشت/

یادداشت اختصاصی از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی

کلمات کلیدی: مساجد جهان اسلام